Hogyan segítsd a bölcsi/ovi/suli (újra)kezdést Bach-virágeszenciákkal


Az önfeledt öröm gyilkosa volt a mondat: „Gyerekek, hamarosan kezdődik az iskola.”. Folytattam volna, de a levegő hirtelen megfagyott, a mosolyok lehervadtak… „Persze van még egy hónap addig!” – próbáltam menteni a helyzetet, de már mindegy volt. Tudták, el kell kezdeni a nyári szünetre feladott leckéket vagy az ismétlést. Igaz, ez nem jelent heti 3-4 óránál többet, de a tudat, hogy a nyárnak vég is lesz valamikor, sokkoló volt számukra.

Mit tehetünk tapasztalatom alapján, hogy segítsünk átállni a sulira szünet után? Lássuk az eszenciákat, amik segíthetnek:

  • Hornbeam (Gyertyán) segíthet át bennünket azon az időszakon, amikor nincs bennünk lendület, nem akarunk nekiállni a dolgoknak. „Hétfő reggeli szindrómának” is nevezhetnénk. A gyerkőc belegondol, mi jön és már bele is fáradt a gondolatba, a kedve is elment mindentől… és amíg visszajön a kedve, játszik egy kicsit 😊
    A gyertyán segíthet, hogy visszataláljunk lelkesedésünkhöz és abbahagyhassuk a halogatást. Észrevétlenül dolgozik ez az eszencia: mire észbe kapunk, már meg is csináltuk azokat a dolgokat, amik azelőtt teljesen lelombozták harci kedvünket – ahogy én megtapasztaltam nagyon sokszor.
  • Walnut (Dió) a változás szere lehet. Minden esetben, amikor változás áll be életünkben, annak bármely területén és az nehézséget okoz nekünk, segíthet feldolgozni azt és meglátni a lehetőségeket a változásban. A fókuszt a veszteségek helyett a nyereségekre terelheti, így támogatva meg a folyamatot és hangulatokat bennünk.
  • Larch (Vörösfenyő) segíthet meglelnünk önbizalmunkat. A korábbi kudarcok vagy kellemetlen élmények hatására sokszor neki sem merünk ugrani dolgoknak, mert az nekünk „úgysem sikerül”. Hogyan lehet önbizalmat adni valakinek??? Úgy, hogy már eleve benne van, ezt csak felerősíthetik a Bach-virágeszenciák. A Vörösfenyő eszencia segíthet, hogy rátaláljunk akaratunkra, esetleg merjünk is cselekedni, megvalósítani személyes céljainkat és kialakíthassuk saját, egyéni értékrendünket – így „erősítve” önbizalmunkat.
  • Aspen (Rezgőnyár) oldhatja azokat a meg nem fogalmazott félelmeket, amit az új tanév, az új iskola vagy osztálytárak okozhatnak a gyerkőc számára. Várja is, de fél is tőle egyben. Nem is tudja feltétlenül, hogy mitől… csak olyan félelmetes rágondolni, mert el sem tudja képzelni az ember, milyen lesz az iskola az ovi után vagy a felső az alsó után vagy az új iskola. Tele kérdésekkel, amikre majd csak akkor lesz válasz, ha elkezdődik a suli.
    Addig is érdemes segíteni oldani a rossz előérzetet, hogy könnyedebben indulhasson az első nap az iskolába – ha odaér, úgysem lesz ideje a félelemmel foglalkozni 😊
  • Honeysuckle (Jerikói lonc) pedig jó szolgálatot tehet, ha a nyári élmények elmúlása miatt érez szomorúságot a manó vagy épp az ovis társak hiányoznak már most, pedig még el sem kezdődött a suli. Ha nosztalgia ébred a gyermekben akár a szülei, akár a régi közössége iránt, próbáljuk bevetni az eszenciát. Segítségével a múlt zavaró eseményei lassan tényleg a múltba veszhetnek, ahogy tapasztaltam. Nem lesznek részei a hétköznapoknak, elengedhetjük az emlékeket és képesek lehetünk csak a jelenre koncentrálni végre. Nem kell eltörölni, ami volt, de a múlt ne zavarja meg jelenünket. Így megtalálhatjuk az örömet a jelen pillanataiban is, miközben képesek lehetünk a múlt értékeit is a jelen pillanatba beépíteni.

Az egyetlen állandó a változás maga.” – Herakleitosz

A tanévkezdés is egy ilyen mérföldkő, legyen szó bölcsis, ovis, kisiskolás, gimis vagy egyetemistáról. Mindegy. Az élete megváltozik – minimum vége a nyári szünetnek, a szabadabb napirendnek és a nagy melegeknek. Van, aki iskolát vált és van, aki oktatási formát. A változás az élethez hozzátartozik, minduntalan felbukkan.
Van, amikor ez nem jelent problémát, vagy már egy várva várt változásról van szó. De akad olyan is, amikor bizony félünk az újtól, félünk a helyzettől és a jövőtől. Hogyan segíthetnek a Bach-virágeszenciák, amikor bölcsibe, oviba, suliba, gimibe vagy egyetemre megyünk, vagy iskolát váltunk?

  • Az első eszencia, amit ilyenkor javasolhatunk, az a Walnut (Dió). Ez egy csodás eszencia, mely segíthet abban, hogy a változást – amitől szenvedünk vagy tartunk – könnyebben viseljük. A fókusz ne a veszteségeken (mi minden nem lesz már úgy, ahogy régen), hanem az új lehetőségeken lehessen. A változások közepette is segíthet megőrizni önmagunkat, mintegy „héjat képezve körénk”, ahogy a gyümölcs köré is a héja erős védelmet von, hogy a környezeti hatásoktól valamelyest védve lehessünk, így azok talán nem tépáznak meg minket.
  • Ha fél a gyermek az új iskolától vagy óvodától, akkor a Mimulus (Bohócvirág) lehet segítségére. Ha a félelmünk okát meg tudjuk nevezni, akkor ez a megfelelő eszencia, hogy enyhíthesse az érzést, mely megbénít és eltávolít a reális érzékeléstől. Segítségével bizakodóbban tudhatja majd kezelni a gyermek az őt érő új impulzusokat, élményeket új élethelyzetében. Általa jobban érezheti majd magát az emberek között. Képes lehet érezni, hogy megállja a helyét az életben és bátran közelíthet a dolgokhoz. Nagyobb bizalommal és biztonsággal nézhet szembe az élet változásával.
    Ha előre félünk egy konkrét, meghatározható dologtól, akkor az eszencia segíthet legyőzni azt a félelmünket is.
  • Ha attól félünk, hogy nehezen viseli majd a gyerkőc a változást, mert a régi szokásokhoz és helyekhez ragaszkodik, meglehetősen rugalmatlan, akkor a Rock water (Forrásvíz) eszencia is segíthet nekünk.
    Vagy ha a gyermek maximalista önmagával szemben, akkor ez az eszencia segíthet, hogy könnyebben vegye az új helyzetből adódó esetleges „teljesítmény romlást”, míg bele nem rázódik az új intézmény mindennapjaiba és szokásrendszerébe. Képes lehet a gyermek rugalmasan kezelni az önmagával szemben felállított elvárásokat és megváltoztatni a véleményét, ha fontosabb igazságot ismer meg. Segíthet az eszencia a belső harmónia előrébb helyezésében is a kívülről magunkra erőltetett viselkedés helyett, így képes lehet az ember nagyobb szabadsággal élni az életét.
  • Az esetleges átmeneti kudarcokon pedig a Gentian (Tárnics) eszencia segítheti át a gyerekeket. Mindig van olyan, hogy ha nem sikerül valami, elkeseredünk, sőt átmenetileg nem is akarjuk folytatni sem az adott dolgot. Persze ez átmeneti állapot csupán, de lerövidítheti az eszencia. Segíthet felülkerekedni a kudarc élményen és újult erővel nekiindulni a dolgoknak.

A Bach-virágeszenciák nem oldják meg az élet problémáit, de nem is tompítanak el minket. Egyszerűen csak abban segíthetnek, hogy megtaláljuk az utat az érzelmi harmónia felé, mely állapotból kiindulva könnyebben viseljük az élet dolgait. Az eszenciák támogathatnak bennünket abban, hogy a külvilágból érkező hatásokra ill. ennek hatására bennünk ébredő érzelmekre pozitív/konstruktív módon reagálhassunk. Így leszünk képesek arra, hogy változtassunk, feldolgozzunk vagy megfelelően kezeljünk eseményeket, embereket vagy helyzeteket. Ez tud igazán tartós és gyökeres változást hozni tapasztalatom szerint. Ha egy pirulát szednénk be, az valószínűleg csak a tünetek elnyomása lenne vagy kezelése a dolgoknak megértés nélkül. Ha tanácsokat kérnénk folyton, azok a mások megoldási javaslatai lennének a mi problémánkra, ami nem biztos, hogy megfelelő lenne vagy működne, mert mások által megoldásnak talált javaslatok. A eszenciák által képesek lehetünk arra, hogy rátaláljunk a megoldásra önmagunktól – arra, ami számunkra az adott helyzetben a legmegfelelőbb.

Miért is használjunk Bach-virágeszeniákat? Minek ez a „rongyrázás”? Azért, mert az érzelmeink jelentősen befolyásolják tetteinket és motiváltságunkat. Ahogy sírunk, mikor szomorúak vagyunk vagy nevetünk, amikor boldogok, ugyanígy befolyásolja viselkedésünket az, hogy mit érzünk, milyen hangulatban vagyunk. Hogy nyitottan és várakozás teljesen, könnyedebben viselhesse a gyerek a suli kezdést, érdemes őket esetleg megtámogatni ezzel az 1930-as évek óta létező és használatos természetes módszerrel. Miért ne?

Igen, maga is megküzd a helyzettel, de miért ne tennénk ezt könnyebbé? Nem oldjuk meg helyette, de támogathatjuk – a magunk finom módján.

 

A Bach-virágeszenciák rendszere, mely 1936 óta létezik, nem gyógyszer, nem kezel betegségeket, tüneteket és nem gyógyít! Nem helyettesíti a hagyományos, nyugati vagy alternatív orvoslást! Alkalmazása saját felelősségünkre, szabad akaratunkból történik. Bár a Bach-virágeszenciák rendszerének megalkotója orvos volt és tapasztalatai egy része gyógyulásról szólnak, maga a módszer és rendszer semmiképpen nem alkalmas kezelni vagy diagnosztizálni semmilyen fizikai vagy mentális betegséget vagy tünetet. “Bach doktor rendszere egy önsegítő és az önmagát felfedezni kívánó ember útját támogató módszer, mely 38 virágeszenciából áll és a kiválasztáshoz és alkalmazáshoz egyszerű és könnyen megérthető megközelítést alkalmaz.” – forrás: The Bach Centre

Írásomban saját tapasztalataimat és élményeimet foglalom össze, mely az eszenciák és más módszerek hosszan tartó használatán alapul. Jómagam az eredeti Bach-virágeszenciákat 2010. óta használom.

 

A web- és Facebook oldalamon található információk nem helyettesítik az orvosi, szakorvosi vagy bármely egyéb szakértői tanácsadást. Ezen információkat valamint a konzultációkon ill. videókban elhangzottakat mindenki saját felelősségére és döntése alapján használhatja vagy alkalmazhatja saját életében.
A weboldalamon, a Facebook oldalamon leírt és videókban, konzultációkon alkalmazott módszerek nem diagnosztizálnak és nem gyógyítanak. Nem kezelek betegségeket, tüneteket, nem gyógyítok, ilyen jellegű problémákkal megfelelő orvoshoz, szakorvoshoz kell fordulni. Nem tételezek fel és nem garantálok semmilyen fizikai, mentális, emocionális, spirituális és pénzügyi eredményt. Az összes szolgáltatás, amit nyújtok és információ, amit adok, általános oktatási és szórakoztatási célt szolgál, és nem alkalmas semmilyen betegség vagy egészségügyi probléma gyógyításra vagy kezelésére.