Ahhoz szoktunk hozzá – mármint páran, nem mindenki -, hogy ha jönnek a feladatok, akkor megoldjuk őket. A halogatás nem pozitív fogalom, inkább elítélendő viselkedésforma. Éppen ezért hatott frissítően több olyan gondolat, mely rávilágított arra, hogy van, amikor az vezet nagyszerűbb eredményre, ha nem cselekszünk. Na ez, mekkora! Beleástam a témába magam egy kicsit.
A taoizmus egyik fogalma a wu wei (vagy vu vei), amelyet “nem cselekvésnek” fordítanak. A taoisták szerint a természet egyik alapvető törvénye a wei és a wu wei, vagyis a cselekvés és a nem cselekvés, mozgás és mozdulatlanság. A wu wei fogalmát gyakran passzivitásként és fatalizmusként értelmezik, ám a wu wei inkább egy olyan állapot megőrzésére utal, amelyben cselekvéseink könnyedén illeszkednek a természeti világ elemi ciklusainak áradatához és áramlásához. Ez egyfajta flow, amelyet könnyedség és tudatosság jellemez, amelyben képesek vagyunk tökéletesen reagálni bármilyen helyzetre. Másfajta lét megélésre sarkall: arra, hogy ne akadályozzuk a természetesen, maguktól bekövetkező események spontán áramlását és fogadjunk el minden kedvező és kedvezőtlen körülményt.
Ez abszolút egybecseng az Access Consciousness™ vagy a ThetaHealing® Technika elveivel, ahol egységközösségben vagyunk a körülöttünk lévő világgal (mely a természeti világot és a testünket sem hagyja figyelmen kívül) és olyasmi felé törekszünk, ami mindenki számára nagyszerűbbet teremt nyertes-nyertes pozícióban. „Nem jó és nem rossz, van.” mondja Nagy Szilvi, a ThetaHealing® Technika egykori magyarországi képviselője egy videójában. Az Access rendszerében sincs ilyen polaritás, mert ezek a dobozok korlátoznak. Nem csak valaminek a rosszként való megítélése teheti lehetetlenné annak a befogadását, ami abban, mint jó megjelenhet. Ha valamit jónak ítélek, akkor az éppúgy limitál, mert ha az jó, akkor nem nézek rá, hogy most is jó-e még az számomra. És ki mondja meg, hogy mi a jó és mi a rossz? A kesztyű jó? Igen, télen. De Afrikában… Jó az érdesítőszer, ha valaki nem szeretne cukrot használni. De vannak olyan édesítőszerek, amiktől a kisállatok el is pusztulhatnak. Akkor most ez jó vagy rossz?
És eszembe jutottak Dr. Edward Bach szavai, aki így ír az egészségről Szabadítsd fel tenmagad (1932.) c. művének harmadik fejezetében: „Az egészség azt jelenti, hogy kizárólag lelkünk parancsaira hallgatunk, bizalommal, mint a gyermek; visszautasítván az értelmet (a jó és a rossz tudásának fáját) annak észérveivel, „ellene és mellette” szemléletével, előzetes félelmeivel; nem véve tudomást a konvenciókról, mások elképzeléseiről és parancsairól.”
A wu wei-elvét követve az ember úgy képes cselekedni, hogy nem kelt zűrzavart sem önmagában, sem a világban: a természeti törvényekkel harmóniában cselekszik. A természet célja ugyanis a folyamatos összhangteremtés. Így tulajdonképpen a wu wei azt jelenti, hogy a dolgok természetes folyásába való minimális beavatkozással maximális eredményt érhetünk el. Megtalálhatjuk a Taoval (mely az örök, alapvető őserő, amely a világot irányítja) való összhangot és cselekvéseink természetesen a legmagasabb haszonnal járnak mind azokhoz, akikhez kapcsolódunk.
Wu wei egy egyszerűbb életet javasol, melyben ott a béke és a harmónia. Egyszerűsége abban is segít, hogy nyugodtabban éljünk: értékeljük, amik vagyunk, és mink/ami van, ahelyett, hogy panaszkodnánk arról, hogy mi nincs. Ahogy Buddha is mondta: ”A békesség akkor jön el, amikor elvárásaidat elfogadásra cseréled.”.
És mintha a szinkronicitás beindult volna, amikor ezen a bejegyzésen dolgoztam, akkor bukkant fel ismét az életemben a Pareto-elv, azaz a 80/20 szabály: a cselekedeteink 20%-a fogja előidézni a következmények 80%-át.
A szabályt Vilfredo Pareto olasz közgazdász fektette le 1906-ban, amikor felfedezte, hogy Olaszország földjeinek 80%-át a lakosságnak a 20%-a birtokolja. Felderítve ezt a kapcsolatot más országokban is azt találta, hogy ugyanez a helyzet egész Európában. Idővel felfigyelt rá, hogy ez a 80/20 felosztás nem csak a földbirtokosokra korlátozódik – sőt, nem is csak az emberi viszonyokra. Azt találta, hogy a kertjében termett borsóhüvelyek 20%-ából származik a begyűjtött borsó 80%-a.
Példák a Pareto-elvre*:
- évek óta működő cég vezetése esetén szinte biztos, hogy a profit 80%-át a tevékenységek 20%-a adja.
- kisebbségben van a cselekedeteinknek, munkánknak az a százaléka, ami valóban hasznos és értékteremtő eredményeket hoz. Vagyis a cselekedeteink háromnegyede nem elég hatékony ahhoz, hogy érdemben előmozdítsa az eredmények alakulását.
- amikor a munkamenet megszakad, az ilyen szünetek 80%-a a zavaró tényezők 20%-ának tudható be. Például legtöbbször a váratlan szüneteket a munkában az okozza, hogy rápillantunk a telefonunkra – nem pedig többféle tényező hasonló mértékben.
- A sporteredmények 80%-a is csupán az edzést kitevő cselekvések hasznos 20%-ának köszönhető.
- A belső égésű motorok csupán 20%-os hatékonysággal működnek, az energia 80%-a elvész
- Joseph Juran úgy egészítette ki Pareto gondolatait, hogy az üzleti világban fennálló problémák 80%-áért is a problémaforrások 20%-a a felelős. Vagyis például:
- A termeléskiesés 80%-a a termelőeszközök 20%-ának működésére vezethető vissza.
- A stressz és a munkahelyi demotiváció 80%-át a munkavállalók 20%-a szenvedi el.
- A dolgozók munkájának 20%-a fogja termelni a bevétel 80%-át.
- A termékek 20%-a fogja okozni egy vállalat profitjának 80%-át.
- Ahogy a vásárlók 20%-a (visszatérő vásárlók) fogja adni a bevétel 80%-át.
Továbbá a British NHS Institute for Innovation and Improvement szerint**:
- A megzavarások 80%-a az emberek 20%-ától érkezik.
- A felszerelés költségvetésének 80%-a a termékek 20%-ából származik.
- Az előnyök 80%-a az első 20% erőfeszítésből származik.
- A panaszok 80%-a a szolgáltatások 20%-ából érkezik.
- A nővérek idejük 80%-át a páciensek 20%-ával való foglalkozással töltik.
- A megbeszéléseken hozott döntések 80% a megbeszélési idő 20%-ából származik.
- Az innováció 80%-a a csapat 20%-ától érkezik.
- A csapat problémáinak 80%-a a csapat 20%-ától származik.
- A sikered 80%-a 20%-nyi erőfeszítésedből származik.
- Rámutathatsz arra a 20%-nyi problémára, ami a határidők elmulasztásának 80%-ához vezetnek.
A Pareto-elv tulajdonképpen az egyszerűsítésben segít és hogy a figyelmünket olyasmire irányítsuk, ami nagyobb mértékben befolyásolja azt, amire hatát szeretnénk gyakorolni.
Mi van, ha néha az adja a legnagyszerűbb megoldást, ha a wu wei-elv szerint úgy avatkozunk be, hogy nem avatkozunk be? Ha kérdésben vagyunk egy probléma kapcsán, akkor érdemes feltenni ezeket a kérdéseket:
- mi is van itt valójában?
- van itt szükség bármire tőlem?
- cselekvésre van itt szükség?
- arra van szükség most, hogy ne avatkozzak közbe? És most? És most?
- mit szeretnék itt elérni?
- mások mit szeretnének itt elérni (vagy mit szeretnének tőlem)?
- szeretném hogy ez megváltozzon? Az egész vagy egy része?
- mi vagy ki az, ami/aki igazán fontos itt nekem?
- mit kell tennem ahhoz, hogy arra haladjanak a dolgok, amerre valóban menni szeretnék?
Lehet, hogy furcsák a kérdések most számodra, mert a feladatuk nem a válaszok megadása, hanem a lehetőségek feltárása. Sokszor észrevettem a gyerekeimen, hogy amikor veszekednek, akkor tulajdonképpen, ha mindenki tudná, hogy valójában mit szeretne, akkor az összes érdeket érvényesíteni lehetne egy olyan verzióban, ami mindenkinek valami nagyszerűt teremt.
Hátha a fenti téma és a kérdések Neked is hozzájárultak egy könnyedebb perspektívához. ?
* https://promanconsulting.hu/a-pareto-elv-jelentese-idogazdalkodas-okosan/
** https://business.tutsplus.com/hu/articles/solve-80-of-your-problems-with-pareto-analysis–cms-21289
Felhasznált források:
Silvia Canevaro – Tao c. könyve, Tóth Könyvkereskedés és Kiadó, Debrecen
https://hu.eferrit.com/wu-wei-a-taoista-cselekves-elve-a-nem-cselekvesnel/
https://hu.sainte-anastasie.org/articles/bienestar/wu-wei-el-arte-de-la-no-accin.html
https://promanconsulting.hu/a-pareto-elv-jelentese-idogazdalkodas-okosan/
https://business.tutsplus.com/hu/articles/solve-80-of-your-problems-with-pareto-analysis–cms-21289