Újra itt a suli! Hogyan támogathatjuk meg bach-virágeszenciákkal az iskolakezdést?


Lassan kezdődik az iskola és bizony nagyon sok a bizonytalanság. Ki tudja, meddig lesz jelenléti oktatás, sok osztályközösség nem tudott összeszokni – még a “régi motorosok” is sokat változtak a sok karanténban majd szünetben töltött nap alatt. Nekik is új ilyen értelemben minden évkezdés.

Ha nehézkesen megy a készülődés (lelkileg is), akkor esetleg érdemes több bach-virág eszenciát is kipróbálni. Nem csak a gyerkőc számára, de nekünk is nehézséget okozhat az idei szeptember. Pár eszenciát felsorolok itt ötlet gyanánt, ami segíthet:

 

Honeysuckle (Jerikói lonc) eszencia, ami segíthet enyhíteni a nosztalgiát, a – sokszor megszépült – múlt utáni vágyakozásunkat (ha még mindig a nyári szabadság, nyaralás és élmények után vágyakoznánk mi is vagy a csemeténk), hogy jobban a jelenben lehessünk. De akkor is segíthet az eszencia, ha nem tudjuk elengedni a tavalyi rossz emlékeket a sok bezártságról vagy bármi másról a sulival vagy azzal az időszakkal kapcsolatban. Érdemes egy próbát tenni!

 

Gentian (Tárnics) jusson eszünkbe, ha több kismanóban élénken él az online oktatás kihívásai által okozott kudarc (vagy esetleg számunkra hozott sok kudarccal teli élményt) vagy épp a fejükre zúduló dolgozathalmaz a jelenléti oktatás megkezdésekor. Az eszencia segíthet, hogy az akadályokat vagy csapásokat próbatételként fogjuk fel és újra tudjuk kezdeni vagy újabb lendületet kapjunk és ismét képesek lehessünk nekigyürkőzni. Megerősíthet bennünket és csökkentheti kishitűségünket és csalódottságunkat.

 

Willow (Fűz) eszencia akkor juthat eszünkbe, ha a gyerkőc elkezd műsort rendezni: „Hát én tuti nem megyek vissza a suliba! Hogy megint a gép előtt görnyedjek?! Tavaly is mi volt XXXX órán!….stb”.Ha a helyzet áldozatának érzi magát, érdemes egy próbát tenni az eszenciával.
Pont egy síró kislány képe van az egyik kedven Bach-virágos könyvemben* a Willow (Fűz) eszencia magyarázatánál. „Megbántottság” szól a felirat a kép mellett. Amikor az önsajnálat lesz úrrá rajtunk, akkor a fájdalmunk okát kívülre helyezzük: megbántottak minket. Nem mi vagyunk a hibásak, hanem a külvilág, a suli, a tanár, a padtárs… mi nem. És sértődöttség lesz úrrá rajtunk. A Willow (Fűz) eszencia segíthet ezen az érzésen. Segíthet feloldani a sértettség és önsajnálat érzését, hogy ismét láthatóak legyenek a lehetőségek a változtatásra. Átléphetünk az érzelmek által létrehozott korlátokon, amik elzárnak attól a tetterőtől, hogy képesek lehessünk kézbe venni a sorunkat és változtathassunk. Ez az eszencia segíthet nekünk is, ha egyedül maradunk az iskolai felkészülés bokros teendői mellett és már előre utáljuk az egészet.

 

Hornbeam (Gyertyán) eszencia segíthet át bennünket azon az időszakon, amikor nincs bennünk lendület, nem akarunk nekiállni a dolgoknak. „Hétfő reggeli szindrómának” is nevezhetnénk. A gyerkőc (de akár mi is) belegondol, mi jön és már bele is fáradt a gondolatba, a kedve is elment mindentől… és amíg visszajön a kedve, játszik egy kicsit ?. Mi is elképzelhetjük a tankönyvek, csomagolópapírok, tesi cipők és gatyák garmadáját, az új ünneplő ruhát és a cécót a próbálás és a füzetek, ceruzák körüli alkudozás körül… és már el is ment a kedvünk. Ennél még a takarítás is jobb! ?
A Gyertyán bach-virágeszencia segíthet, hogy visszatalálhassunk lelkesedésünkhöz és abbahagyhassuk a halogatást. Észrevétlenül dolgozik ez az eszencia: mire észbe kapunk, már meg is csináltuk azokat a dolgokat, amik azelőtt teljesen lelombozták harci kedvünket. Személyes tapasztalatom!

 

Walnut (Dió) a változás eszenciája. Minden esetben, amikor változás áll be az életünkben, annak bármely területén és az nehézséget okoz, ez az eszencia segíthet feldolgozni azt és meglátni a lehetőségeket a változásban. A fókuszunkat a veszteségek helyett a nyereségekre terelheti, így támogatva meg a folyamatot bennünk. Ha szenvedünk az új időszaktól, érdemes ezt az eszenciát használnunk!

 

Larch (Vörösfenyő) eszencia segíthet meglelnünk önbizalmunkat. A korábbi kudarcok vagy kellemetlen élmények hatására sokszor neki sem merünk ugrani dolgoknak, mert az nekünk „úgysem sikerül”. És ha így érzünk (vagy akár a gyermek a sulival kapcsolatban), akkor biztosan ez az eszencia lesz a legjobb választás, mert általa megtalálhatjuk esetleg azt az erőt, ami mindannyiunkban ott van: a hitet önmagunkban. Lehet, hogy eddig nem ment simán a megfelelő ing megtalálása vagy épp sosem sikerült rendes tesicipőt venni, de mi van, ha most pont jókor leszünk a jó helyen?

 

Aspen (Rezgőnyár) oldhatja azokat a meg nem fogalmazott félelmeket, amit az új tanév, az új iskola vagy osztálytárak, ne adj’ isten újbóli online oktatás vagy korlátozások okozhatnak a gyerkőc és a mi számunkra is. Várjuk is, de félünk is tőle egyben. Nem is tudja a gyermek feltétlenül, hogy mitől fél… csak olyan félelmetes rágondolni, mert el sem tudja képzelni az ember, milyen lesz. Tele kérdésekkel, amikre majd csak akkor lesz válasz, ha elkezdődik a suli.
Addig is érdemes oldani a rossz előérzetet, hogy könnyedebben indulhasson az első nap az iskolában – ha odaér, úgysem lesz ideje a félelemmel foglalkozni ? Az aspen eszencia mellesleg segíthet a rossz álmok oldásában is, mi más sokszor megtapasztaltuk!

Miért is használjunk Bach-virágeszenciákat? Minek ez a „rongyrázás”? Azért érdemes adni egy esélyt az eszenciáknak szerintem, mert az érzelmeink jelentősen befolyásolják tetteinket és motiváltságunkat. Ahogy sírunk, mikor szomorúak vagyunk vagy nevetünk, amikor boldogok, ugyanígy befolyásolja viselkedésünket az, hogy mit érzünk. Hogy nyitottan és várakozás teljesen, könnyedebben viselje a gyerek (és mi is) a sulikezdést, érdemes őket (is) megtámogatni ezzel az 1930-as évek óta létező és használatos természetes módszerrel.

 

A Bach-virágeszenciák rendszere, mely 1936 óta létezik, nem gyógyszer, nem kezel betegségeket, tüneteket és nem gyógyít! Nem helyettesíti a hagyományos, nyugati vagy alternatív orvoslást! A módszer alapját képző negatív és pozitív érzelmek az egészséges ember egészséges mértékű érzelmeit jelölik, nem irányul ugyanezen érzések pszichés vagy pszichoszomatikus zavarra utaló mértékének diagnosztizálására, gyógyítására vagy ezen tevékenység támogatására. Alkalmazása saját felelősségünkre, szabad akaratunkból történik. Bár a Bach-virágeszenciák rendszerének megalkotója orvos volt és tapasztalatai egy része gyógyulásról szólnak, maga a módszer és rendszer semmiképpen nem alkalmas kezelni vagy diagnosztizálni semmilyen fizikai vagy mentális betegséget vagy tünetet. “Bach doktor rendszere egy önsegítő és az önmagát felfedezni kívánó ember útját támogató módszer, mely 38 virágeszenciából áll és a kiválasztáshoz és alkalmazáshoz egyszerű és könnyen megérthető megközelítést alkalmaz.” – forrás: The Bach Centre

https://www.bachcentre.com/new/en/

*Jeremy Harwood: Bach-virágeszenciák, Scolar Kiadó, Budapest, 2008

 

Írásomban saját tapasztalataimat és élményeimet foglalom össze, mely az eszenciák és más módszerek hosszan tartó használatán alapul. Jómagam az eredeti Bach-virágeszenciákat 2010. óta használom.

A web- és Facebook oldalamon található információk általános oktatási és szórakoztatási célt szolgálnak, nem helyettesítik az orvosi, szakorvosi vagy bármely egyéb szakértői tanácsadást. Ezen információkat valamint a konzultációkon ill. videókban elhangzottakat mindenki saját felelősségére és döntése alapján használhatja vagy alkalmazhatja saját életében. Egyik általam használt és ismertetett eszköz/módszer, rendszer ill. konzultációs sem irányul egészségügyi tevékenység folytatására, pszichoterápiás eljárásra, sem annak kiegészítésére, támogatására, bármely az egészségügyről szóló 1997. évi CLVI. törvényhatálya alá tartozó konvencionális van nem-konvencionális gyógyító eljárás folytatására. Nem tételezek fel és nem garantálok semmilyen fizikai, mentális, emocionális, spirituális és pénzügyi eredményt.

A kép termékmegjelenítést tartalmaz, mely kizárólag illusztrációként szolgál.