Bach-virágeszenciák a vizsgadrukkra + tanulási tippek


Közeledik a felvételik időpontja a gimisek számára, de az alsó tagozatosoknál is itt az idő vizsgázni, ha valaki 8 osztályos gimibe szeretne menni. Mindenféle módszer létezik a hatékonyabb tanuláshoz. E módszerek némelyike széles körben elterjedtebb, mint mások. Próbáld ki az alábbi tippek közül mindegyiket (vagy a szimpatikusakat), és tartsd meg azokat, amelyek működnek.

  1. Válassz helyet és időpontot

Mindenkinek megvan a maga elképzelése a tanulás legjobb helyéről és időpontjáról. Van, akinek ez az hálószoba, vagy a könyvtár iskola után. Keress egy helyet és egy rendszeres tanulási időpontot, amely megfelel, és tartsd is ezt.

A hatékony tanulás azt jelenti, hogy van egy külön helyed erre a célra. Ha ez ugyanaz, mint a munkahelyi és szabadidős tered, nagyobb valószínűséggel terelődik el a figyelmed a tanulásról. Még ha nem is csukod be a könyvet, és nem indítod el a YouTube-ot, akkor is könnyebben felmerülhet a gondolat, hogy megtedd. A kísértésekkel való küzdelem elhasználja azt az agyerőt, amelyet akár a tanulmányaidra is fordíthatnál.

  1. Tanulj minden nap

Hatékonyabb minden nap elvégezni egy keveset, mint egy eszeveszett tanulással. Ennek az az oka, hogy agyunknak időre van szüksége ahhoz, hogy ezeket az információkat a hosszú távú memóriába helyezze – ami alvás közben is megtörténik.

  1. Tervezd meg az idődet
  • Állíts be emlékeztetőket arra, hogy kezdj neki tanulni.
  • Használ tervezőt/naptárat. Jelöld be a fontos dátumokkal, például vizsgák és feladatok határidőit.
  • A hét elején készíts egy listát azokról a dolgokról, amelyeket a hét végéig meg kell tenned, hogy tisztában légy azzal, hogy hogyan oszd be az idődet.
  • Állíts be időkorlátokat – mielőtt elkezdenél tanulni, tekintsd át a teendők listáját, és add meg, mennyi időt szánsz egy feladatra. Tartsd a menetrendet vagy ha elcsúszol, gondold át újra, tervezd át! Ha rövid távú határidőket tűzöl ki magadnak, elkerülheted a halogatást és a zsúfoltsággal járó stresszt.

Az 1980-as években egy Francesco Cirillo nevű diák kitalálta a „Pomodoro” technikát. Ez egy időmenedzsment módszer. A Pomodoro technika alapja, hogy a tanulási időt felosztja huszonöt perces „sprintekre”, amelyek során intenzíven dolgozol egy feladaton. Aztán, ha végzeztél, tarts egy öt perces szünetet. Néhány óra elteltével tarthatsz egy kicsit hosszabb szünetet. Néhányunk számára ez a módszer megbízható koncentrációfokozó. Ha tudod, hogy tíz percen belül rövid szünetet tartasz, ez segíthet legyőzni minden unalmat vagy zavaró tényezőt, amely elkezdődhet.

  1. Fedezd fel tanulási stílusod

Ismerd meg a számodra legkényelmesebb tanulási stílust és alkalmazd vagy keverd őket, ha az vezet nagyszerűbb eredményre.

  • Az auditív tanulók szívesebben tanulnak hallás útján. Próbáld meg felolvasni a jegyzeteid vagy beszéld át őket másokkal. Lehet, hogy az segít, ha más tevékenység közben (pl. mosogatás vagy biciklizés) érdemes lejátszani őket, hogy mélyebben rögzüljenek a tudat mélyebb szintjein is.
  • A vizuális tanulók inkább látás által tanulnak (vizuális memória). Próbálj színeket használni a jegyzeteidben vagy rajzolj diagramokat, gondolattérképeket.
  • A tapintható/kinesztetikus tanulók inkább cselekvés közben tanulnak. Próbálj meg olyan technikákat használni, mint a szerepjáték vagy a modellek építése a kulcsfontosságú pontok felülvizsgálatához, de ha labdát dobálva sétálsz, miközben memorizálsz, az is lehet segítség.

TIPP: Ha az információk hosszú listáját kell megjegyezned, akkor érdemes azt csoportokra bontanod, akkor sokkal könnyebben megjegyezheted és emlékezhetsz rá. Gondold át, hogyan a telefonszámokat is csoportokban jegyezzük meg. Ezt „darabolásnak” hívják, és elengedhetetlen, ha rövid időn belül sok dolgot szeretnél megjegyezni.

  1. Ismételj

Hetente legalább egyszer nézd át az órán tanult dolgokat. A dolgok átgondolása segíthet megérteni a fogalmakat, és segíthet emlékezni, amikor a legnagyobb szükséged van rájuk.

A kvízek nagyszerű módja annak, hogy magabiztosabbá válj abban, amit tudsz, és meglásd, mit kell még tanulnod. Készíts saját kártyákat a tanuláshoz: így kétszer tanulod meg az egészet: egyszer a tananyagok elkészítésekor, egyszer pedig, amikor használod őket.

  1. Tarts szüneteket

Amikor szünetet tartasz, ügyelj arra, hogy állj fel az íróasztalodtól, menj ki a szobából is. Egy-két mozgásgyakorlat – akár csak egy rövid séta az utcán – néha segíthet abban is, hogy egy problémára más szemszögből nézzünk rá.

  1. Kérj segítséget

Ha valamiben elakadsz, vagy valamit nem értesz, mindig kérhetsz segítséget. Könnyebb egy kérdéssel rövidre zárni, mint hosszú órákig próbálni megérteni, amit nem megy. Kereshetsz az interneten is válaszokat, videókat, amik segíthetnek.

  1. Maradj motivált

Tanulás közben segíthet, ha emlékeztetjük magunkat, hogy miért csináljuk ezt a kemény munkát: segíthet, ha van valami a közeledben valami, ami emlékeztet a céljaidra: egy fénykép vagy idézetek.

  1. Használj alkalmazásokat

Rengeteg alkalmazás létezik, amelyek segítenek a tanulás minden területén. Kérdezd meg a barátaid, tanáraid, hogy mely alkalmazásokat ajánlják (pl. LearningApps)

  1. Vigyázz magadra
  • Ügyelj a megfelelő étkezésre – ne jutalmazd meg magad túl sok cukros vagy zsíros harapnivalóval, mert elnehezülhetsz tőle.
  • Ha kialvatlan vagy, nem fogsz tudni koncentrálni, és nehezen fogod fel az új ötleteket és információkat. Aludj annyit, amennyit csak tudsz és ne kényszerítsd magad a tanulásra késő estig!
  • Érdemes időt szakítani a sportra is. Nem kell élsportolónak lenni, gyakran egy tempós séta is elegendő, hogy felfrissülten térhess vissza. Hosszú távon a rendszeres testmozgás javítja a memóriát és a koncentrációt, valamint kivédi az intenzív tanulással járó stresszt. Jobban tudsz majd kreatív megoldásokat találni a problémákra, és jobban érzed magád. Olyan edzésformát keress, amelyet élvezel, és illeszd be azt a tanulás mellé.
  • Pihentesd az elméd is meditációval vagy más relaxáló technikákkal (pl.: Access Bars). Csökkentett stresszszinttel, jobb koncentrációval és általános közérzetjavulással járnak együtt. Még egy rövid meditáció is óriási változást hozhat, ha következetesen csinálod.
  • Az is jó támogathat, ha tanulás közben sok vizet iszol. És ha így teszel, akkor már Bach-virágeszenciákat is csepegtethetsz a vizedbe, amik segíthetik a hatékony tanulást. Én már sokszor tapasztaltam, mennyire sokat segítene az eszenciák!

Vannak eszenciák, melyek a vizsgákra való felkészülést és a vizsgázást is segíthetik.

(A módszer alapját képző negatív és pozitív érzelmek az egészséges ember egészséges mértékű érzelmeit jelölik, nem irányul ugyanezen érzések pszichés vagy pszichoszomatikus zavarra utaló mértékének diagnosztizálására, gyógyítására vagy ezen tevékenység támogatására.)

tanulás halogatása:

– HORNBEAM / Gyertyán, mely a halogatás “ellenszere”. Segíthet, hogy a napi feladatokat energiával és tiszta fejjel kezdhessük meg – és valóban megkezdjük, ne halogassuk! Érzékeny emberek beszámolói alapján az eszenciától „a fej kitisztul, az észlelés felélénkül”.
Gondolj az eszenciára, ha: Az előtted álló feladat nagyságától és sokaságától már zúg a fejed. Ha bágyadt vagy a sok tanulástól vagy zúg a fejed a sok tanulástól / ingertől.

– MIMULUS / Bohócvirág, ha félünk a vizsgától, a megmérettetéstől. Segíthet bátran szembenéznünk az előttünk álló feladattal.
Gondolj az eszenciára, ha: félelemből halogatod a dolgokat (tanulást). Halogatunk, mert reméljük, hogy bizonyos dolgok maguktól elintéződnek.

– GENTIAN / Tárnics, ha elkeseredünk, mert egy-egy feladat nem megy, egy-egy tételt még nem tudunk, próbáljuk ki ezt az eszenciát. A Gentian segíthet ilyenkor a kudarcélmény után ismét talpra állni és folytatni.
Gondolj az eszenciára, ha: Általában rögtön szkeptikusan reagálunk, hogy elejét vegyük a későbbi csalódásoknak. Minden helyzetben először a kétségeink jönnek fel. Előre nem látott nehézségeknél hamar elcsüggedünk és könnyen feladjuk.

– WILD OAT / Erdei rozsnok segíthet, ha nem érzünk motivációt a tanulásra, mert nem találjuk meg egykönnyen a helyünket (minek is kell ez nekem?) és ezért halogatjuk is a készülést. Lehangol minket, hogy miért nem tudjuk már 10 évesen, hogy űrhajósok akarunk lenni ?
Gondolj az eszenciára, ha: Ha folyton kapkodunk: belekapunk valamibe, aztán meg másba kezdünk bele

– CHESTNUT BUD / Vadgesztenye rügy lehet a segítségedre, ha azt veszed észre, hogy mintha lassan tanulnál érdektelenség, belső sietség vagy a részletek megfigyelésének hiánya miatt.
Gondolj az eszenciára, ha: sokszor ha gondolatban megoldott egy problémát, a megvalósításra már nem fordít energiát (pl. matek példáknál az elv kiváló, a számolást már elnagyolja és ezért ront).

önbizalom, magabiztosság:

– LARCH / Vörösfenyő az önmagunkba vetett bizalmunkat segíthet visszaszerezni, amikor el sem merünk kezdeni tanulni vagy halasztani akarjuk a vizsgát, mert úgysem sikerül – gondoljuk.

– CERATO (Kékgyökér) segíthet, hogy meghalljuk és bízzunk belső hangunkban és tudjunk dönteni, választani. Így bízva abban, hogy tudjuk a jó választ, már nem kell meglesnünk mit írt a másik, hátha ő jobban tudja. Bízz magadban!

– CLEMATIS (Erdei iszalag) eszenciát használjunk, ha nem megy a koncentráció, ha álmodozunk a tettek helyett, ha szórakozottak vagyunk és nem megy a koncentrálás a szünet után sem.
Gondolj az eszenciára, ha: Ha úgy érzed, hogy rossz a memóriád, mert nem emlékszel a részletekre, mert nem veszed a fáradtságot, hogy pontosan odafigyelj.

félelem:

– ROCK ROSE / Molyhos napvirág bach-virágeszencia fog a segítségünkre lenni, ha rettegünk a feladattól, vizsgától akár annyira, hogy “ledermedünk” és úgy érezzük, minden kimegy a fejünkből, ha kérdeznek. Vagy akár ha meglátjuk a feladatlapot és azt érezzük, hogy nem is emlékszünk arra, amit tanultunk, totál leblokkolunk.

– MIMULUS / Bohócvirág, ha félünk a vizsgától, a megmérettetéstől. Segíthet bátran szembenéznünk az előttünk álló feladattal.
Gondolj az eszenciára, ha: mindent nehezebbnek és félelmetesebbnek képzelsz a valóságosnál és ettől megriadsz és bátortalan vagy.

ha túlzásba visszük a tanulást:

– HORNBEAM / Gyertyán, ha zúg a fejed a sok tanulástól.

– OLIVE / Oliva eszencia lehet segítségünkre a mentális (és/vagy fizikai) kimerültség esetén. Én is sokat használtam vizsgára készülés közben és nagyon sokat segített!

– ROCK WATER / Forrásvíz eszenciára akkor gondoljunk, ha életünket szigorú elveknek vetjük alá, nagyon magas mércét állítunk fel önmagunknak (csak az 5-ös a jó, már nem elfogadható). Teljesen tökéletesek akarunk lenni (a latin neveket is megtanuljuk). Maximalisták vagyunk önmagunkkal szemben és ezért merülünk ki – ez már nem segíti, hanem rontja a tanulás hatékonyságát.

– OAK / Tölgy tipusú emberek azok, akik minden körülmények között kötelességtudóak. Ilyenkor megköveteljük magától, hogy amibe belekezdtünk, azt fejezzük is be – szünet és minden nélkül akár. Ezzel a hozzáállással is előfordulhat, hogy kimerítjük egymást, ami már kontraproduktív: rontja a tanulásunkat.
Gondolj az eszenciára, ha: Ha azt látod, hogy ha már reménytelen a helyzet (elmúlt éjfél és még akkor is próbálsz megjegyezni dolgokat, de már rég nem fog az agyad, alig haladsz), mégis hősiesen – de értelmetlenül – küzdesz.

 

A Rescue® pedig a társunk lehet a dolgozat/vizsga alatt is pasztilla vagy spray formában is: harmonizálja az érzéseinket és segíthet a jelenre koncentrálni, kihozni magunkból a legjobbat pánik vagy félelem nélkül.

Olvasva a fentieket, látható, hogy egy-egy mondat nem biztos, hogy elég ahhoz, hogy eszenciát válasszunk. Érdemes mélyebbre menni, megkeresni az érzéseket, amik a halogatás, a félelmek vagy a kimerültség mögött rejlenek.

 

A bejegyzés egyik forrása: Mechthild Scheffer: Az eredeti bach-virágterápia c. könyve, Gyógyforrás Kiadó, 2016

Tanulási tippek forrása:

https://www.youthcentral.vic.gov.au/study-and-training/help-with-study/how-to-study-better/top-10-study-tips

https://www.futurelearn.com/info/blog/top-study-tips-for-effective-learning

https://frontrange.libguides.com/De-Stress

 

A Bach-virágeszenciák rendszere, mely 1936 óta létezik, nem gyógyszer, nem kezel betegségeket, tüneteket és nem gyógyít! Nem helyettesíti a hagyományos, nyugati vagy alternatív orvoslást! A módszer alapját képző negatív és pozitív érzelmek az egészséges ember egészséges mértékű érzelmeit jelölik, nem irányul ugyanezen érzések pszichés vagy pszichoszomatikus zavarra utaló mértékének diagnosztizálására, gyógyítására vagy ezen tevékenység támogatására. Alkalmazása saját felelősségünkre, szabad akaratunkból történik. Bár a Bach-virágeszenciák rendszerének megalkotója orvos volt és tapasztalatai egy része gyógyulásról szólnak, maga a módszer és rendszer semmiképpen nem alkalmas kezelni vagy diagnosztizálni semmilyen fizikai vagy mentális betegséget vagy tünetet. “Bach doktor rendszere egy önsegítő és az önmagát felfedezni kívánó ember útját támogató módszer, mely 38 virágeszenciából áll és a kiválasztáshoz és alkalmazáshoz egyszerű és könnyen megérthető megközelítést alkalmaz.” – forrás: The Bach Centre

https://www.bachcentre.com/new/en/

Írásomban saját tapasztalataimat és élményeimet foglalom össze, mely az eszenciák és más módszerek hosszan tartó használatán alapul. Jómagam az eredeti Bach-virágeszenciákat 2010. óta használom. A Bach-virágeszenciák rendszerének Bach Centre által képzett konzulense vagyok (BFRP).

Az eredeti Bach-virágeszenciákat a mai napig onnan begyűjtött növényekből, növényi részekből készítik, ahol Bach doktor az 1930-as években felfedezte őket. A gyártási metódus is ugyanaz, akárcsak a felhasznált alapanyagok. Az elkészült eszenciák üvegén Bach doktor aláírása látható a címke tetején.

Bach doktor eredeti tanai alapján képzett segítők nem használnak segédeszközöket az eszenciák kiválasztása során (nincs inga vagy kártya). Az eszenciákat beszélgetés után választják ki tudásukat használva, melyet a Bach Centre képzésén sajátítottak el. Mindig egyedi keveréküveget javasolnak, nincsenek előre összeállított keverékek. Adott problémára, adott embernek adott keveréket ajánlanak.

És persze mindennek akkor van értelme, ha akarjuk a változást. Ha igazán elkötelezettek vagyunk mellette. Fele erőbedobással nem lehet valakit felhúzni a szakadékból.

Bach doktor ajánlása a naponta minimum 4-szer 4 csepp a keveréküvegből. Az egyedi eszenciákból 2 csepp az egyszeri adag, 4 csepp a Rescueból, mindegyiket igény szerint ismételve. Ne spórolj a cseppekkel! Ne tartogasd, mert az egyedi keverék arra az adott helyzetre készült, később nem lesz jó, akkorra már másik kell! Ha nincs meg a napi 4-szeri impulzus a keveréküvegből, akkor olyan lassú lesz a változás, hogy már nem is tudjuk a cseppek vagy az idő hatott.

Legyünk nyitottak a változásra, figyeljük, mi történik az életünkben a kezelés/terápia után. Vegyük sorra, mi volt a kiinduló állapot a keverék előtt és most ezek fennálnak-e vagy hogyan változtak. Ha nem nézünk ezekre rá, akkor sokszor olyan finom a változás, hogy észre sem vesszük.

 

A web- és Facebook oldalamon található információk általános oktatási és szórakoztatási célt szolgálnak, nem helyettesítik az orvosi, szakorvosi vagy bármely egyéb szakértői tanácsadást. Ezen információkat valamint a konzultációkon ill. videókban elhangzottakat mindenki saját felelősségére és döntése alapján használhatja vagy alkalmazhatja saját életében. Egyik általam használt és ismertetett eszköz/módszer, rendszer ill. konzultációs sem irányul egészségügyi tevékenység folytatására, pszichoterápiás eljárásra, sem annak kiegészítésére, támogatására, bármely az egészségügyről szóló 1997. évi CLVI. törvényhatálya alá tartozó konvencionális van nem-konvencionális gyógyító eljárás folytatására. Nem tételezek fel és nem garantálok semmilyen fizikai, mentális, emocionális, spirituális és pénzügyi eredményt.
A kép/poszt termékmegjelenítést tartalmaz, mely kizárólag illusztrációként szolgál.